Retinopatia cukrzycowa

Cukrzyca jest chorobą ogólnoustrojową, która ma istotny wpływ na oczy. Retinopatia cukrzycowa stanowi jedną z najczęstszych przyczyn ślepoty w zachodnich społeczeństwach. W większości przypadków można jej jednak zapobiec, dlatego konsultacja okulistyczna u Pacjentów leczonych z powodu cukrzycy jest tak bardzo istotna. Kluczem jest tutaj odpowiednio wczesne zdiagnozowanie schorzenia i trzymanie się wytycznych właściwego postępowania z chorobą.

W jaki sposób cukrzyca wypływa na oko?

Retinopatia cukrzycowa jest przewlekłą chorobą naczyń (mikroangiopatia). Uszkodzenie naczyń siatkówki prowadzi do zaburzenia jej funkcjonowania i w konsekwencji do pogorszenia widzenia.

Jak przebiega retinopatia cukrzycowa?

Retinopatia cukrzycowa przez wiele lat może nie dawać żadnych objawów. Należy podkreślić, że w wielu przypadkach retinopatia cukrzycowa może wymagać leczenia pomimo braku objawów dla pacjenta. Objawy pojawiają się w momencie wystąpienia zmian w siatkówce centralnej, a także powikłań postaci proliferacyjnej (postać z powstawaniem nieprawidłowych naczyń). Może wystąpić krwotok do komory ciała szklistego lub odwarstwienie siatkówki.

Jak leczy się retinopatię cukrzycową?

Aktualnie nie ma metody pozwalającej na całkowite wyleczenie retinopatii cukrzycowej. Terapia ukierunkowana jest na leczenie jej powikłań. Dlatego ważne jest rozpoznanie schorzenia, regularna kontrola i wczesne podjęcie leczenia. Systematyczne kontrolowanie, ocena progresji, wczesne leczenie, a także dobra komunikacja z diabetologiem pozwala na ograniczenie powikłań, spowolnienie przebiegu choroby i zachowanie widzenia. Pacjenci ze zdiagnozowaną cukrzycą powinni zasięgnąć opinii okulisty. Dobra kontrola diety i masy ciała, unikanie palenia, ograniczenie spożywania alkoholu, a także odpowiednie kontrolowanie poziomu cukru i ciśnienia krwi wpływają korzystnie na przebieg choroby. Leczenie okulistyczne jest ściśle skorelowane ze stopniem zaawansowania retinopatii cukrzycowej. W leczeniu stosuje się laseroterapię, iniekcje leków do wnętrza oka, a także chirurgię wewnątrzgałkową.