Jaskra

Jaskra to proces, w którym dochodzi do postępującego ograniczenia pola widzenia na skutek uszkodzenia nerwu wzrokowego. Najczęściej, ale nie zawsze, towarzyszy temu zwiększone ciśnienie wewnątrzgałkowe. Jaskra jest jedną z najczęstszych przyczyn ślepoty.

Jak dużo osób choruje na jaskrę?

Jaskra jest częstą chorobą, a ryzyko jej wystąpienia wzrasta wraz z wiekiem. Szacuje się, że około 2% populacji powyżej czterdziestego roku życia choruje na jaskrę, a odsetek ten wzrasta do około 10% u pacjentów w ósmej dekadzie życia. Czynniki ryzyka to m.in. wywiad rodzinny i wysoka krótkowzroczność. Pacjenci z chorobami naczyniowymi są bardziej narażeni na rozwój jaskry.

Czy istnieją różne warianty jaskry i jakie są objawy?

Istnieje kilka klasyfikacji jaskry. Jedna z nich opiera się na konfiguracji kąta przesączania, który stanowi drogę odpływu cieczy wodnistej z oka. W przypadku jaskry otwartego kąta przesączania przebieg może być bezobjawowy przez wiele lat. W przypadku jaskry zamkniętego kąta objawy pogorszenia widzenia, połączonego z silnym bólem, nudnościami i wymiotami mogą pojawić się gwałtownie.

Jak zapobiegać jaskrze?

Pełne badanie okulistyczne z oceną tarczy nerwu wzrokowego, kąta przesączania, kontrolą ciśnienia wewnątrzgałkowego, a także oceną ryzyka rozwoju jaskry jest kluczowe. Okulista może zalecić dodatkowe badania i obserwację, a w przypadkach, które nie budzą wątpliwości, może włączyć leczenie. Stosując odpowiednie leczenie można znacząco spowolnić proces chorobowy.

Jak wygląda leczenie?

W leczeniu stosuje się leki miejscowe (krople okulistyczne), terapię laserową, a także metody chirurgiczne. W większości przypadków efekt leczenia prowadzi do obniżenia ciśnienia wewnątrzgałkowego i spowolnienia przebiegu choroby.

Jakie jest rokowanie?

W przypadku wcześnie wykrytej jaskry i odpowiedniego leczenia, w większości przypadków udaje się znacząco spowolnić przebieg choroby. Rekomendowane jest ścisłe monitorowanie z oceną efektów terapii.