AMD - zwyrodnienie plamki żółtej

AMD jest chorobą degeneracyjną siatkówki. Zaawansowana choroba może prowadzić do ciężkiego upośledzenia widzenia centralnego. AMD może znacznie ograniczać lub uniemożliwiać wykonywanie precyzyjnych czynności, pracę z bliskiej odległości, czytanie, kierowanie pojazdami, czy rozpoznawanie twarzy.

Jakie są objawy zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem?

Objawy różnią się w zależności od postaci choroby i stopnia jej zaawansowania. Odczuwane przez pacjenta objawy mogą być dyskretne i trudne do zauważenia. W przypadku znacznej progresji choroby, obecności płynu w siatkówce, może wystąpić gwałtowne pogorszenie widzenia z pojawieniem się ciemnej plamy przed okiem czy załamywanie się linii/krzywienie tekstu.

Jakie są czynniki ryzyka?

Do najważniejszych czynników ryzyka należą: wiek, palenie tytoniu, czynniki genetyczne, choroby sercowo-naczyniowe, nadciśnienie tętnicze, płeć żeńska, otyłość, nadwzroczność, a także wywiad rodzinny.

Czym różni się postać „wysiękowa” od postaci „suchej”?

Postać wysiękowa AMD to wariant choroby przebiegający z występowaniem płynu w siatkówce, co jest związane z występowaniem nieprawidłowych naczyń. Postać ta często przebiega gwałtownie i wymaga szybkiego leczenia. Postać „sucha” to postać bez aktywnej błony neowaskularnej (bez przecieku płynu z nieprawidłowych naczyń) i zazwyczaj przebiega powoli. Pacjent, u którego zdiagnozowaną postać „suchą” wymaga stałej kontroli okulistycznej ze względu na istotne ryzyko pojawienia się błony neowaskularnej (nieprawidłowych naczyń) w trakcie dalszego życia.

Jak monitoruje się pacjentów z AMD?

Jakie są metody leczenia?

Obecnie złotym standardem w leczeniu wysiękowej postaci AMD jest terapia, w trakcie której podaje się lek do wnętrza gałki ocznej w formie iniekcji. Najlepsze efekty można uzyskać w przypadku wczesnego rozpoznania choroby, szybkiego leczenia, a także dostosowanego do charakteru choroby schematu dawkowania leku.

Kiedy należy rozpocząć leczenie?

Leczenie powinno być rozpoczęte niezwłocznie. Opóźnienie leczenia może mieć nieodwracalne konsekwencje.